Hoitosuositukset

Kiropraktikon antama hoito on tieteellisesti osoitettu turvalliseksi ja se sopii kaikenikäisille. Hoitoon voi tulla ilman lääkärin lähetettä. Tarvittaessa potilas ohjataan fysioterapiaan, lääkärin konsultaatioon tai jatkotutkimuksiin.

Manuaalista terapiaa yksin tai yhdistettynä harjoitteisiin suositellaan näytön perusteella

• akuutin ja kroonisen selkäkivun hoidossa 5
  • niska-hartiavaivoista 6
  • niskaperäisessä päänsäryssä 7
  • niskaperäisessä huimauksessa 7
  • alaselän välilevytyrässä 8
  • iskias-ja jalkaan säteilevässä kivussa 9.

Akuutissa ja kroonisessa alaselkäkivussa manuaalista terapiaa suositellaan maailmanlaajuisesti käytännössä kaikissa korkealuokkaisissa hoitosuosituksissa 5.

Duodecim.

Tarkennuksena ja lisäyksenä Terveyskirjaston suosituksiin HVLA (High-Velocity Low-Amplitude) manipulaatiota yksin tai yhdistettynä harjoitteisiin suositellaan:

• SI -nivelien toimintahäiriöissä (SIJD sacroiliac joint dysfunction) (1)
  • Migreenisairauksien esiintymistiheyden, keston ja voimakkuuden vähentämisessä (2-4)
  • Vanhempien ihmisten tasapainohäiriöissä (5-6)

Varaa aika

(1) Al-Subafi et al., (2017) The effectiveness of physiotherapy interventions for sacroiliac joint dysfunction: a systematic review. The Journal of Physical Therapy Science, 29: pp. 1689-1694.

(2) Chaibi A, Tuchin PJ, Russell MB. (2011). Manual therapies for migraine: a systematic review. J Headache Pain. 12: pp.127–133.

(3) Nelson CF, Bronfort G, Evans R, Boline P, Goldsmith C, Anderson AV. (1998) The efficacy of spinal manipulation, amitriptyline and the combination of both therapies for the prophylaxis of migraine headache. J Manipulative Physiol Ther. 21: pp. 511–519.

(4) Tuchin PJ, Pollard H, Bonello R. (2000) A randomized controlled trial of chiropractic spinal manipulative therapy for migraine. J Manipulative Physiol Ther. 23: pp. 91–95.

(5) Dougherty PE, Hawk C, Weiner DK, Gleberzon B, Andrew K, Killinger L. The role of chiropractic care in older adults. Chiropr Man Therap. 2012;20(1):3

(6) Hawk C, Pfefer MT, Strunk R, Ramcharan M, Uhl N. Feasibility study of short-term effects of chiropractic manipulation on older adults with impaired balance. J Chiropr Med. Dec 2007;6(4):121-131